Direktlänk till inlägg 4 juni 2009

Tillbaka.....

Av doris mikko - 4 juni 2009 21:12

Resan tog tyvärr slut, precis som jag befarade! Varmt-soligt-intressant-avkopplande-nya upplevelser! Bara lite dyrt att vistas där, typ svenska priser. Vi har varit på tre båtfärder, först efter kusten, till Turksidan, där en stor spökstad finns (folk har flytt undan striderna mellan grek-turkcyprioter) Där badade jag för första gången i djupt vatten!! Vattnet var så turkost och klart så man såg botten, då var jag inte rädd för näcken! Nästa båttur var med en stor kryssare till Israel! Det var häftigt! Två nätter på båten, med fyra-rätters middag, frukostbuffé och lunch i Betlehem. Vi hade en hel dag med guid i Israel. Två timmars bussfärd, då man hann se mycket av det bördiga-gröna landet, sen Jerusalems gammla del, templet som är byggt över platsen där Jesus låg efter sin död. Mycket folk fanns där, så det var lite svårt att se och fota allt. Sen åkte vi till den stora stadsdelen Betlehem, som är omgiven av en ca 5 m hög mur (palestiniernas sida) där blev vi kontrollerade av män med k-pistar! Nå, inne i Betlehem gick vi in i ett stort tempel, som är byggd över Jesus födelseplats (stallet) Man gick ner i en liten källare, där födelseplatsen var gjord till en "dyrkhåla" med ljus och sånt.

Jag har drömt om att se Israel, som jag trott var en halvöken, men det fanns stora gröna skogar-mycket odlingar (frukt-grönsaker OCH blommor!!) Efter kryssningen var vi åter i Protaras och stranden. De sista dagarna var riktigt heta, ca +34 grader, blev hetare den dag vi reste hem.Det blåste bra nästan varje dag som tur var. En 5 timmars fisketur hann vi också med.Det var 9 personer + 2 guider med. Mannen fick nå konstiga fiskar, som hette Rabbitfisch...dom spottade och hade ljud för sig,dom lät som vår hund när halsbandet trycker i halsen! Väl hemma visade termometern eh...+7 grader...Man var kanske mogen att åka hem efter två veckor, men att börja jobba dan efter känndes inte så häftigt..!!Nu några bilder.

Vår beacth med turkost helklart vatten

Takterassen från vårt rum på v.4, vanlig balkong bakom hörnet.

Kapellet Saint Elias(!)   på en klippa med trappor upp, på promenadavstånd från hotellet

Porten till gammla delen av Jerusalem

Bild inne i templet

Utanför templet i Betlehem

Här är platsen där Jesus föddes, omgjord till en helig håla..

Vy över Betlehem, tagen från bussen

Så vårt hotell, med vår balkong högst upp, med terassen t.höger

Sofie

4 juni 2009 22:23

Ojoj, nu blir jag ju avis. Köp en biljett till mig också nästa gång ni ska åka nånstans :-P

Katja

5 juni 2009 08:39

Fina bilder! Coolt att ha avrit hos Jesus..