Av doris mikko - 8 augusti 2008 15:50

Sista da´n i GtbMC_SamSonen i lekaffärenS-vall husetJapan matenIdag börjar det kännas normalt igen, det tar nå´n dag innan man "landar" efter resor. som efter sol-resan tog det många dagar innan det känndes vanligt igen. Har ännu inte träffat Kiruna barn/barnen. Måste laga nån lockande mat så dom kommer hit. Men vad är det för mat då...Jag vill ha tipps på nåt riktigt gott (obs mannen är hemma obs)

Nu har vi (ja vi o vi...) blivit med com hem box! Vi valde M med 8 tillval, fast i 2 veckor ser vi ALLA 154 kanalerna! Oh my gaadd! Nu vet jag iaf var mannen håller till,just nu ser han på invigningen av OS med blopparen i högsta hugg. Nåja, snart är det älgjakt o då kan  jag bloppa runt bland alla kanalerna. Det blir väl att jag sitter här o skriver mer än annars. I andra tv:n ser vi (läs jag) de 13 vanliga kanalerna, som jag nog gillar bäst.

Jag har glömt att berätta att jag ätit shusci (stavning...?) Det var gott! Som gravad fisk med ris o dipp. Det äter jag nog igen vid tillfälle.

Vädret nu är vackert, men inte speciellt varmt, ca +15.

jag har tittat på vattenkokare idag! Jag som är motståndare till sånt (typ micro, innan jag fick den i 40-års present) Jag äter ju musli frön o nötter varje morgon, jag spolar i hett kranvatten. Började fundera att man kanske får i sig nå giftiga metaller från rören..det kanske bryter ner min hjärna...eller är den redan nerbruten?

Nu ska jag prova sätta in bilder. Det brukkar bli en historia för sig det!

Jaa, det blev inte som jag tänkt mig som vanligt1 men det får duga. Och alla bildkomentarer finns inte med.

Av doris mikko - 4 augusti 2008 12:00

Nu sitter jag i gtb o lyssnar på regnet som strilar ner. jag är ensam med 3 tjejer, föräldrarna jobbar. mitten tjejen gick till en kompis, så det är lungt här, inte för att det hann vara så livat innan det. el-telia gubbarna knackade på vid 9.30 tiden, dom skulle byta el-mätaren. vi hade precis klivit upp då, så dom sa. ursäkta att vi kommer såå tidigt!

jag kom hit lördag morgon, tog natt tåget från s-vall. det var ju meningen att vi skulle bila hit, men men..jag skulle ju bli farmor, men det sket sig precis när jag anlände till dom, på onsdag morgon. hoppas på bättre tur snart. nu skulle dom fjällvandra i sylarna(åretrakten) för att skingra tankarna. s-vall var inte en stor stad som jag trott. visst fanns det många hus o så, men upplevelsen var som en mindre stad. sonen o sambons hus var ett äldre mysigt hus, där det pågår små rep o ändring hela tiden. stor gård har dom iaf. var på shopping-centret birsta i fleera timmar. köpt bla: ny mobil, ny kamera, nya ecco skor...!! sen bara små krafs som jag köpt. här har jag varit inne i det mysiga kungälv med sin lilla gammeldags gågata, sen en sväng på ikea.

ooohh! har ju glömt, jag har 4 triss från s-vall o 2 från gtb, som är oskrapade!!! där har jag pengarna o mitt nya oberoende liv!

onsdag kl 15.30 är jag åter hemma i stan. hoppas det blivit lite varmare till dess. börjar ju längta efter dom andra barn o barnbarnen ju.

nä nu måste jag sluta, för mamman kommer nog snart o hon ska inte få se att jag sitter på datan när jag ska vara barnvakt, sånt får man inte göra! barnen ska ha 100% uppmärksamhet!

nu komm mellantjejen hem för klädbyte o dom 2 andra började bråka...hej dåå

Av doris mikko - 29 juli 2008 11:32

Ja, äntligen är den här! Alla (nästan) stackrare har börjat jobba igen, iaf på mitt jobb. Tycker synd om dom.

Ikväll reser jag på saitseeing i Sverige. Just den typ av resa jag vill ha.

Åka bil o tåg, se olika platser, fantisera om folket som bor där, vad dom sysslar med osv. Det gör jag på tåget med, tittar, lyssnar o fantiserar om människorna. även på toa kan jag svepas in i fantasier eller det kanske kallas dagdrömmar, iblan glömmer jag bort tid o rum, "vaknar" upp o vet inte hur länge jag suttit där.

Nu kom posten....äsch, inget av intresse.

Min lilla lillan ställer upp som vikarie för mig, medans jag reser, har ju tendens o få ångest när jag inte kan vara till hjälp när nå´t är på gång, som nu en flyttning. Hon är ledig en hel vecka, tack o lov!

Mannen har oxo problem. Hunden är (har varit) lite krasslig, hostat-fräst-harklat efter fjällturen förra helgen, kanske bara förkylning, för nu börjar hon piggna till. Han var orolig för att inte kunna åka o fiska medans jag (JAG igen!) är borta. Verkar iaf som att hunden måste ut i skogen, semesterhemmet kunde inte ha henne där nu, dom skulle utomlands nån dag.

Har packat det lilla jag behöver, finns ju REOR där i landet. Fast vad ska jag med nya kläder till...använder inte de jag har heller.

-Jag har varit med lilleman i byn i 3 nätter. Han är lättsam nuförtiden, kan vara ute själv, var inte så brydd om myggen heller. Sov utan blöja alla nätterna, jag vaknade varje morgon av att han satt på pottan vid sängen, o kissa-bajsa.

Men igår kväll, efter att fadern hämtat honom, fick han åka till akuten o klistra ihop huvudet!! Han ramlade från snurr-datastolen hos mig, blödde liten stund, sen verkade det bra. Hemma efter ducshen, blödde det mer, så dom for till läkaren o tejpade ihop ca 1.5 cm  sår. Hoja hojja.

Nä, nu ska jag börja agera. Köra yoghurtar till lillan, som ska mata lilleman med dem, jag glömde ta med dom till byn nämligen.

Av doris mikko - 17 juli 2008 19:21

Dags snart för min årliga semester! Den är bäst precis innan den börjar, för det går så fort så fort.

Igår har jag bokat biljett till S-vall, t.o.r 1556 kr. Kollade på skoj samma resa, men till G-borg o hör o häpna..det var 41 kr billigare! Fattar inte logiken i biljettpriserna. Nå skit i det. Reser tisdag 29, på kvällen, framme 7.30 följande morgon. Sen på fredag 1 augusti (finessen med resan) åker sonen-sambon o jag till G-borg med bil! Hennes syster bor där, vilken tur asså! måndag, 4 aug. är det tänkt att vi bilar mot S-vall igen o slutligen åker jag norrut torsdag 7/8. Blir nog en härlig mix resa, jag äälskar åka tåg o bil, då ser man så mycket efter vägen.min sambo hade följt med på resan, men han har polska fiskare just den helgen, som han ska ta upp till fjällen o fiska lax.

När jag jobbat färdigt ska jag först till byn, vara där till måndag hade jag tänkt. jag tar med lilleman för nu är det dags igen för flyttkarusellen, då hinner dom rensa-packa-mm. Synd att min resa infaller just vid själva flytten, hade velat vara till mer hjälp då. Så är det ju kdo-marknad oxo, det är kuul! Speciellt när vädret är bra o det såg jag att dom lovat nu, ska bli mycket varmt från mitten av nästa vecka, precis till min semester.

idag fick jag äran att hämta lilleman från hans sommardagis, det är alltid kul, sen åt vi middag o sen kolla vi mumin o babar. jag somnade nog i soffan, för jag vaknade med ett ryck när lilleman ropade: HÖÖR DU MIG??

antagligen hade han pratat till mig en stund utan att jag reagerat. hans far har nyligen hämtat honom, så nu sitter jag här..bara en liiiten stund. har inte ens kollat övriga bloggar än!

på jobbet är vi så få så de som jobbar får flänga överallt för att allt ska flyta på. har ännu 4 av 6,riktigt tunga jobb dagar..man stupar väl i sin hall sista fredagen-precis som det ska vara, annars märken man ju inte att man är ledig. jag hinner ju som vanlit vinna stora pengar under de 4 lediga veckorna..........

stolfyndet kommer från anrika o berömda o dyyyra affärskedjan cc.(mattan är från ladan)

nu ska jag se vad alla andra skrivit. hejdåå till vi ses!    *0*

Av doris mikko - 12 juli 2008 22:10

Jag glömde ju informera om mitt senaste fynd..en äkta Stokke Orginal, 400 kr, som ny!

Sätter in en bild på den också. Den kan även jag sitta i, så jag når bordet.

Av doris mikko - 12 juli 2008 20:32

Skönheter på beatchenFyra saker som gör livet meningsfylltBlivande stjärna!En riktig singstar!Har börjat planera min semester nu. 28 juli brakar den loss! Har ännu 2 tunga-arbetsamma jobb veckor kvar, sen är de flesta andras semester slut (stackrarna) därför vill jag ha sen semester så min pågår längst inbillar jag mig.

Nå, har planer på en resa söderut, först till Sundsvall eller Sörberge som det heter, strax utanför Timrå. Åker dit några da´r, sen bila med son o hans sambo till Göteborg, blixtvisit 3-4 dar. Sambons syster bor där sen ett halvår. Finns ett JÄTTE köpcenter i Sundsvall, Birsta eller nåt sånt, med ca 80 butiker! Ja, ok, jag har ju inte såå mycket stålar så det räcker till alla dessa butiker, men jag ÄLSKAR att gå runt o titta o titta o titta! (undrar varför min sambo inte gillar tittshopping...?)

mina sör-barnbarn har nu farit hem efter 2 intensiva veckor här i Norr, men det var som vanligt sorgligt, trösten var att dom längtade hem.

Jag träffar dom igen om nå´n vecka, kul!

Idag hade jag Norr barnbarnet hos mig. Vi var ute med hunden-på stan-lekte vid fontänen-åt glass-fikade på Folkets Hus-hälsa på min syster (som åxå var barnvakt)-åt palt- tvätta i tvättstugan o bajsa i TOA stolen! Han är hur lugn o lydig som helst, fast hans mamma inte märker det, inge fel med den ungen inte.

Nu ska jag sätta in lite bilder på alla hjärtegrynen.

Alla komentarerna jag skrev för varje bild kommer ju inte med!! Grrrrr

Bild 1: Skönheter på beatchen

Bild 2: Festivalkvällen, ensamma med mommo, som tycker dessa 4 ger mening åt livet!

Bild 4: Blivande popp idol

Bild 5: Singstar Mästaren

Av doris mikko - 22 juni 2008 17:45

Ska bara på skoj redigera en bild...gammal goding

Det gick!! Använde verktyget som är längst till höger, högst upp!

Jag har ju ett LÅST fotoalbum som jag ej kommer åt!

Jag skulle sortera tvätten till i morron, men det satt ett barn på huk i toan o pressa bajs i blöjan, så sorteringen får vänta.

Idag har jag vaknat förts av alla, hann med kaffe o tv i en timme helt ensam. Sen har vi glott  typ två timmar på video film från julen-07, fjällresan, 6-årskalas, sen gick vi ut till Campingens lekplats. Den är gjord för stora barn med nästan bara klättring. Vi kollade inne åxå på den nyrenoverade receptionen. Fint, stil som Ice Hotel bara. Det finns en halv övervåning med stora fönster för norrsken, med många sköna vilstolar precis under fönstrena. Trappan var hemsk! Gjord i glas...läbbigt att gå upp men ännu läbbigare o gå ner! Urk! Fick tomstirra rakt fram för att våga gå ner..never moor! Sen köpte vi glass på konka.

Vi har firat midsommaren i byn, mest hos surran, som åxå har huset fullt. Lyckats grilla bra!!!!! Äsch, klart vi kan grilla, lätt som en plätt är det.

Det händer ju som inget speciellt där i byn, det var väldigt tomt på folk, men vi träffade ju dom viktigaste, släkten asså.

Här i minilägenheten råder det normal besöks kaos. Skrik-bråk-leta-leta-kleta-äta-diska-äta-skriiika osv. Men jag har lärt mig koppla av ändå, o njuta av stunderna dom är här, det är intensivt.

På tisdag fyller Lillan år...har försökt hitta på n´åt ovanligt...men vaaad??

Hon jobbar 7-14 den dan.....Fantiserar att kidnappa henne, överaska med en dyr middag, eller en present hon önskar sig, o en fest med mycket folk..äh, vi får se, det blir väl som vanligt.

Mamman lagar mat i köket hör jag. Det blir spagetti med köpeköttbullar...inte det godaste jag vet men billit! Gammelmommon tvingade på oss dessa köttbullar.

Nä nu har ungen bajsat färdigt där i toan, nu ska tvätten sorteras i 4 fina högar!! GLAD SOMMAR ALLA!

Av doris mikko - 10 juni 2008 21:28

Nu är jag äntligen hemma igen! Efter den bästa resa jag gjort. Mådde så himmelens bra, gör det ännu oxo! Tack tack min doktor Dorota! Hon kanske skrev ut "hög"piller..gör inget, jag mår ju toppen.

Det är Levaxin jag äter, för låg ämnesomsättning, hon höjde dosen när jag inte mådde bra förut, måste skriva det så inga misstankar riktas mot min Dorota.

Jag skrev precis ut ett papper: ANSÖKAN OM JOBB!Merit lista o hela köret. Har jobbat snart 20 år på ett o samma ställe, vill uppleva annat innan min tid är ute.Man känner sig stolt av att våga söka, fast man inte skulle få jobbet, det är inte såå viktigt. Fast vore kul....om jag vågar...

imorron ska jag till tippen igen, 2,5 säckar eller nästan 3 då. Kläder-skor-mm ryker nu, vi får ju gäster, fredag kommer sonen för att jobba här(han är här tom. 16/6, sen sover han annanstans) o må kommer stora tjejgruppen! Det ska bli så kul så! Nu när jag kvicknat till o allt. Bara min beställning kommer (solen!)

Jag har en nyhet till!! Jag har INTE läst övriga bloggar först! Som jag alltid gjort förut, o sen inte orkat skriva själv, det tar ju tyo 3 tim. att läsa alla 10.

Nä, nu ska den modiga mommon gå i säng....fast kanske måste jag glutta i andra bloggar först.....jo det gör jag1 Godnatt